MEWA zorgt met eigen productontwikkeling voor trendy outfits

Knielen, heffen, klimmen – handwerkers zijn beweeglijk en gebruiken hun hele lichaam. De werkkleding moet de bewegingen volgen, want wie vindt het leuk als strakke mouwen verhinderen dat je iets vastgrijpt of als het hemd uit je broek glijdt telkens als je je armen strekt?
Het blijft echter niet bij de juiste pasvorm, ook de stof en de verwerking ervan dragen bij tot meer draagcomfort.

Mark Weber, hoofd productontwikkeling bij MEWA: “Werkkleding moet de drager ondersteunen. Wie zich vaak bukt, heeft nood aan een elastische broeksband. Wie dikwijls boven het hoofd werkt, wil een langere vest. Een doordachte outfit heeft voldoende zakken en lussen voor gereedschap en ander materiaal, en bovendien is de stof extra versterkt op plekken die het zwaar te verduren krijgen.” Hij bevestigt: “De markt voor werkkleding is dynamischer geworden. Lange tijd moest de kleding alleen functioneel zijn. Vandaag moet ze makkelijk zitten, er goed uitzien en het draagcomfort eigen aan moderne stoffen bieden.”

Belangrijk: draagcomfort

Als één van de weinigen in de branche heeft MEWA een afdeling voor de ontwikkeling van eigen collecties. Behoeften van klanten, veranderde omstandigheden op de werkvloer en nieuwe textieltrends vloeien zo onmiddellijk in het assortiment. “Aanvankelijk concentreerden we ons op het individueel aanpassen van bestaande snitten, bijvoorbeeld door extra zakken toe te voegen of kleding uit te voeren in een niet-standaardkleur”, aldus Mark Weber. “Sinds enkele jaren echter zetten we sterker in op de ontwikkeling van eigen kledingcollecties. Daarbij gaat het ons om kwaliteit en functionaliteit, maar ook om een uniforme pasvorm en om goed combineerbare stukken doorheen het hele assortiment.”
In de productontwikkeling werken, naast Mark Weber, drie kledingingenieurs en een naaister aan de uitvoering van nieuwe ideeën. Een andere medewerker, verantwoordelijk voor Supply Chain Management, legt zich uitsluitend toe op het spotten van nieuwe trends, innovatieve textielvezels en hightech stoffen.

Bij de ontwikkeling van nieuwe werkkleding voor handwerkers speelt outdoor mode een belangrijke rol. Weber: “Door hun vrijetijdskleding raakten mensen gewend aan het bijzondere comfort van functionele stoffen zoals fleece en softshell. Ze verwachten dat hun beroepsoutfit hen hetzelfde draaggevoel geeft.”
Een uitdaging voor de productontwikkeling bij MEWA, want uiteraard gelden bij werkkleding  - in het bijzonder bij veiligheidsuitrustingen -  functionele en beschermende eigenschappen. Uit de praktijk komt waardevolle feedback: handwerkers kunnen nieuwe ontwikkelingen uitproberen en zo meewerken aan de vormgeving. De draagtests gebeuren onder reële omstandigheden. Minstens drie kledingsets zijn in omloop: één is in gebruik, één ligt in de kast en één wordt gewassen.

Kwaliteitstest in het technisch centrum

Alle nieuw ontwikkelde kledingstukken, net als de nieuwigheden van fabrikanten, moeten hun degelijkheid in de praktijk bewijzen in het technisch centrum van MEWA, voor ze bij de klant terechtkomen. In het eigen testlabo worden stoffen onder andere gecontroleerd op scheurvastheid, kleurechtheid en slijtage. Naden, gespen en knopen worden getest op het onbeschadigd doorstaan van ettelijke industriële was- en droogcycli. Het volledige testproces kan tot twee maanden duren. Alleen wat tegen dergelijke belasting bestand is, wordt op de markt gebracht.

DOWNLOAD FOTO'S

De tijd dat werkkleding enkel functioneel moest zijn, is lang voorbij

Vandaag moet werkkleding makkelijk zitten, er goed uitzien en het draagcomfort van moderne stoffen bieden

Behoeften van klanten en nieuwe textieltrends vloeien onmiddellijk in het assortiment