Zichtbare tekens voor bescherming van de gezondheid

Alle dagen brengen mensen hun gezondheid in gevaar op het werk. Dit is waar de “Werelddag voor veiligheid en gezondheid op het werk” van 28 april 2018 de aandacht op vestigt. Op deze actiedag ligt de focus zowel op de gevaren als op de juiste veiligheidsmaatregelen.

Veiligheidskleding maakt deel uit van de maatregelen tegen de risico’s op de werkplek. Ze kunnen de gezondheid beschermen en zelfs levens redden. Maar om dat te doen, moet de uitrusting aangepast zijn aan de respectievelijke werkomgevingen. Er is gepaste veiligheidskleding voor de meeste risico’s. De veiligheidsfuncties worden aangegeven met pictogrammen.

Dit symbool is verplicht:

CE-markering voor veiligheidskleding

Alle veiligheidskleding op de Europese markt moet een CE-markering hebben. Met de CE-markering verklaart de fabrikant dat zijn persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) conform zijn aan de Europese wetten. Dit symbool bevindt zich meestal aan de binnenkant van het kledingstuk.

Deze symbolen wijzen op de meest courante beschermingsfuncties:

Veiligheidskleding met elektrostatische eigenschappen (EN 1149-5)

Dit symbool geeft aan dat veiligheidskleding bescherming biedt tegen een explosie die veroorzaakt kan worden door een elektrostatische lading.

Veiligheidskleding tegen de thermische gevaren van een lichtboog (IEC 61482-2)

Dit pictogram geeft aan dat de kleding bescherming biedt tegen de thermische gevaren van een parasitaire lichtboog.

Veiligheidskleding voor laswerken of aanverwante procedés (EN ISO 11611)

Deze kleding beschermt de drager tegen kleine, vloeibare metaalspatten en tegen kortstondig contact met vlammen.

Veiligheidskleding tegen hitte en vlammen (EN ISO 11612)

Deze veiligheidskleding beschermt de drager tegen hitte en vlammen. De norm omvat verschillende tests die door middel van codeletters aangeven, aan welke hitte- en vlamvereisten de kleiding voldoet.

Veiligheidskleding tegen vloeibare chemische producten (EN 13034, type 6)

Deze kleding beschermt de drager tegen kleine hoeveelheden verstoven product of tegen onvoorziene spatten.

Professionele en correcte zorg en aanpassingen

Veiligheidskleding met vakkundig gewassen en onderhouden worden opdat de beschermende functie behouden zou blijven. Ook elke aanpassing moet normconform uitgevoerd worden, zoals ook het aanbrengen van bedrijfslogo en naamschildjes op de kleding. De emblemen moeten afgestemd worden op de beschermingseigenschappen van elk PBM en dit zowel op vlak van uitvoering, materiaal, grootte en positionering. Textieldienstverleners als MEWA bieden uitvoerig advies. “Met onze totaalservice - wassen, onderhoud, nazorg van de veiligheidskleding - ondersteunen we onze klanten. Dat beschermt de medewerkers en ontlast de werkgever”, verklaart Silvia Mertens, gediplomeerd ingenieur voor kledingtechnologie en verantwoordelijk voor productmanagement bij MEWA.

Nieuwe verordening over persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM)

Op 20 april werd de nieuwe PBM-verordening (EU)2016/425 van kracht. Vanaf 21 april 2018 heft ze de sinds 1989 geldende richtlijn 89/686/EWG op. Met de nieuwe verordening worden de vereisten voor persoonlijke beschermingsmiddelen binnen de Europese Unie verder aangepast. Mensen die voor de uitoefening van hun werk veiligheidskleding dragen, moeten zo nog meer beschermd zijn.
Als klant van MEWA kan u zeker zijn: wij zorgen voor de correcte implementatie van de nieuwe richtlijnen.