Vijf factoren om rekening mee te houden bij het kiezen van teamkleding

Wat is de juiste kleding voor werknemers? Een vraag die wordt gesteld van bouwbedrijf tot bakkerij. Een goede voorbereiding loont: wie zijn keuze maakt op basis van volgende essentiële criteria, voorkomt dure miskopen.

Functionaliteit

Hoofdzaak is de vraag: wat zijn onze dagelijkse activiteiten en welke gevolgen hebben deze op de kleding die we dragen? Werkt het team bijvoorbeeld veel buiten, dan dient het beschermd te worden tegen de weersomstandigheden met behulp van ademende materialen. Comfortabel en op maat - vanzelfsprekend - want hoe dik de jas ook, de koude blijft de drager parten spelen wanneer de kleding te nauw zit of de lengte van de mouwen niet goed is. Het werk wordt makkelijker wanneer de kleding doordacht is, bijvoorbeeld wanneer je gereedschap of notities in één of andere zak bij de hand hebt. En hoe staat het met de vereisten op vlak van hygiëne? Bij vuil werk zijn robuuste, donkere stoffen aangewezen. Witte kleding creëert dan weer vertrouwen bij de productie van voedingsmiddelen, waar hoge vereisten worden gesteld aan hygiëne.

Imago

Een unieke, verzorgde look van de medewerkers laat een goede indruk: hier werken professionals. Opdat meteen duidelijk zou zijn wie tot het team behoort, kunnen ter herkenning branchetypische kleuren gebruikt worden. Een knappe combinatie met anderskleurige outfits valt op en zorgt voor een verschil met concurrenten. Naast branchetypische kleuren kan ook gekozen worden voor kleuren die binnen het corporate design passen.

Beschermende functie

De keuze van werkkleding hangt eveneens af van de vraag of het team blootgesteld is aan gevaren. Afhankelijk van de branche is dan ook veiligheidskleding nodig, net als knieschermingen of veiligheidsschoenen. Wordt in het donker gewerkt? Dan zorgen reflecterende stroken aan vesten, broeken en overalls voor goede zichtbaarheid - bij activiteiten buiten of ondergronds. Waar en hoe deze reflecterende stroken aangebracht moeten worden, wordt bepaald door Europese normen.

Acceptatie door het team

Betrek uw medewerkers bij het kiezen van hun werkkleding, zo krijgt u waardevolle tips over welke details het dagelijkse werk makkelijker maken en wat hen bevalt. Tenslotte moet deze ‘tweede huid’ optimaal passen en graag gedragen worden.

Prijs

Maak eens de rekensom: hoe ziet uw aankooplijst eruit en hoeveel wilt u daadwerkelijk spenderen aan de teamkleding? Denk bij het bepalen van het budget ook aan het aantal extra uitrustingen nodig voor de kledingwissel en aan de kosten voor het onderhoud van de kleding. Kosten besparen door huren in plaats van kopen, dat kan. Serviceverleners als MEWA adviseren bij de planning en zorgen continu voor vakkundig gewassen uitrustingen. Dat loont zich trouwens ook voor bedrijven met weinig medewerkers. Zo blijft de werkkleding zowel in kleine als grote ondernemingen gedurende een hele lange tijd het perfecte uithangbord.