De grootste uitdagingen voor een schone werkplek

Eigenlijk zou schoonmaken de werkdag niet mogen domineren. Toch gaat een groot deel van de werktijd verloren aan de dagelijkse reiniging bij vele bedrijven. Reden daarvoor zijn vaak ingewikkelde wettelijke voorschriften die het verwijderen van gevaarlijk afval regelen. Bovendien worden bedrijven steeds veeleisender - en terecht - wanneer het erom gaat een goede, verzorgde indruk na te laten bij de klant.

De uitdaging

Ondernemers staan voor vier grote uitdagingen, als het gaat om de properheid van hun bedrijf: het voldoen aan wettelijke, milieugerelateerde en sectorgebonden richtlijnen en op het vlak van gevaarlijke goederen. Bedrijfsleiders zijn immers verantwoordelijk voor alle afval. Met een minimale inzet van personeel moet een maximaal reinigingsresultaat gerealiseerd worden, terwijl de logistieke kost zo laag mogelijk gehouden moet worden.

Hoe kan een bedrijf - in tijden waar duurzaamheid en het voorkomen van afval hoog op de agenda staan - doeltreffend schoon gehouden worden? Een positieve tendens is het voortdurend spaarzamer gebruik van oliën en smeerstoffen, net als toepassing van automatische reinigingsinstallaties. Dat laatste blijft eerder de uitzondering, want meestal blijft het manueel wegnemen van vuil dagelijkse kost.

De oplossing

Onvermijdelijk duikt dan de vraag op naar het juiste materiaal. Welke poetsdoeken zijn het meest geschikt en het makkelijkst te organiseren: papieren wegwerpdoeken, oude lappen of herbruikbare poetsdoeken? In het licht van de uitdagingen waar een bedrijf dagelijks voor staat, spreken meerdere factoren in het voordeel van herbruikbare poetsdoeken, zoals die worden aangeboden door textieldienstverlener MEWA:

• ze voldoen aan alle wettelijke voorschriften,
  • de textieldienstverlener neemt de volledige verantwoordelijkheid voor het verwerken van gevaarlijke goederen,
  • dankzij het poetsdoekensysteem wordt 30% bespaard op personeelskosten,
  • de poetsdoeken zijn sterk absorberend en altijd binnen handbereik,
  • de volledige logistiek - ophalen, wassen en aanleveren - is in de professionele handen van de textieldienstverlener.

Het resultaat

Daarbij komt nog het plusplunt van een ordelijke, propere werkplaats en productiehal. De herbruikbare poetsdoeken van MEWA worden in een zelf ontwikkelde veiligheidscontainer getransporteerd en opgeslagen. Geef toe, een bedrijf met containers op een vaste plek ziet er heel veel beter uit dan één waar afvalzakken met wegwerpmateriaal zomaar rondslingeren.

“Onze herbruikbare poetsdoeken kunnen in zo goed als alle sectoren worden gebruikt”, aldus Philipp Mell, directeur bij MEWA Textiel-Service BV. “Dat geldt voor ieder bedrijf, groot en klein én in welke branche het ook werkzaam is. Van metaalverwerkende bedrijven tot carrosseriebedrijven, van drukkerijen tot autodealerships.”

Lees meer over wat MEWA u kan bieden voor een schoon bedrijf: