De feiten op een rijtje: wat kan een biologische onderdelenreiniger?

Voor de milieuvriendelijke reiniging van onderdelen worden kwastwastafels aangeboden die reinigen op biologische basis. In welke gevallen zijn deze onderdelenreinigers bijzonder goed geschikt? Wat kunnen ze? En wat niet?

Traditionele kwastwastafels gebruiken oplosmiddelen en geven chemische dampen vrij die sterk ruiken en de gezondheid van medewerkers kunnen schaden. Zulke apparaten mogen alleen met veiligheidshandschoenen en mondmaskers bediend worden. Zogenaamde biologische onderdelenreinigers zijn het alternatief: de MEWA Bio-Circle bijvoorbeeld gebruikt een reinigingsvloeistof met micro-organismen die oliën en vetten biologisch afbreken. Dat spaart de gezondheid en het milieu én ruikt nog lekker ook.

Maar wat is de reinigingskracht van zo’n ‘milde’ vloeistof? Levert ze hetzelfde resultaat op als een chemisch middel? Zijn er gevallen waarin de ene variant beter geschikt is dan de andere?
“Vergelijkend onderzoek heeft aangetoond dat de MEWA Bio-Circle erg goed werkt bij oliën en vetten en ook bij ingebrande vuilafzetting”, zegt Julien Vansantvoort, bedrijfsleider MEWA Textiel-Service in Amersfoort. Dan ontplooit het waterige, pH-neutrale biologische middel zijn volle reinigingskracht. Ook organisch-scheikundige verbindingen worden zonder enige moeite verwijderd, denk bijvoorbeeld aan suikers in de voedingsmiddelenproductie. Hier maken traditionele oplosmiddelen geen kans.

Overzicht

Bij deze verontreinigingen levert de biologische onderdelenreiniger erg goede resultaten:

• vetten en oliën
  • zouten
  • spaanders en stof
  • suiker
  • ingebrande vuilafzetting

Volgende materialen kunnen met de biologische onderdelenreiniger prima gereinigd worden:

• roestvrij staal
  • staal
  • aluminium
  • non-ferro metaal

Daartegenover staat dat de biologische onderdelenreiniger niet geschikt is voor lakken, verf, harsen, siliconen en biociden. Deze stoffen mogen niet in het systeem terechtkomen omdat ze schadelijk zijn voor de micro-organismen. In die gevallen wordt het gebruik van een traditionele koudreiniger aangeraden. Wie kiest voor de MEWA Bio-Circle, spaart zijn bedrijf heel wat moeite. MEWA biedt de onderdelenreiniger immers aan in een huursysteem, inclusief onderhoud.

Meer weten? www.mewa-service.nl/is-professioneel