Geteste kwaliteit, 'Made in Germany' MEWA produceert zijn poetsdoeken zelf

Cijfers die indruk maken: 2,6 miljoen medewerkers van 123.000 ondernemingen uit 21 Europese landen gebruiken poetsdoeken van MEWA, die werden vervaardigd in de eigen high-tech weverij in het Duitse Immenhausen. Met een productie van vijf nieuwe poetsdoeken per seconde, was dit in 2015 goed voor een totaal van 109 miljoen stuks.

Verbonden aan de weverij van MEWA is het bedrijfseigen testlab. Alvorens de professionele poetsdoeken in garages, ateliers of productiebedrijven kunnen worden gebruikt, worden ze hier stevig getest op kwaliteit, performance en levensduur, zodat een consistente kwaliteit is gegarandeerd.

Meer dan 30 testen

MEWA wil dé beste dienstverlener zijn voor haar klanten. Precies daarom ligt de lat op het vlak van kwaliteit erg hoog, helemaal in lijn met de gestegen eisen van de gebruikers. MEWA werkt dan ook continu aan de verdere ontwikkeling van haar gecertificeerde kwaliteitsmanagementsysteem.

In het lab worden niet alleen de tests uitgevoerd die voorgeschreven zijn volgens de norm DIN 61 651 voor “machinepoetsdoeken”. Daarnaast doorloopt een poetsdoek nog zo’n 30 andere garen- en doektesten. Zoals bijvoorbeeld het bepalen van de fijnheid, een schuurvastheidstest en een druppeltest die nagaat hoe absorberend de doeken daadwerkelijk zijn.

“Zo stellen we zeker dat onze poetsdoeken buitengewoon veel vloeistof kunnen opnemen,” aldus Laura Husemann, textiellaborante in het MEWA-testlab. “Elke fase in het productieproces wordt getest,” gaat ze verder, “zowel het garen als de afgewerkte poestdoeken komen regelmatig en volgens vaste plannen in het lab terecht.”

De garens

Bij levering van de garens worden steekproeven genomen. Daarna moeten ze - voor de testen starten én volgens de voorschriften van DIN EN ISO 139 - in het lab acclimatiseren. Eén van de garentesten is het bepalen van de fijnheid. Husemann: “De fijnheid heeft immers een effect op de afgewerkte doeken en is essentieel in het latere onderhoudsproces.”

Daarnaast wordt de vastheid getest. Bij deze gelijkmatigheidsproef wordt vastgesteld, of de garens verdikkingen, uitdunningen of vervuilingen bevatten. Pas wanneer de garens deze ingangsproef hebben doorstaan, mogen de spoelen op de weefmachines verwerkt worden.

“Gedraagt het garen zich tijdens de productie toch nog ongewoon, grijpen we in en gaan we op zoek naar de oorzaak,” beklemtoont Laura Husemann.

De nieuwe poetsdoeken

Ook het voltooide doek moet nog vele tests doorlopen alvorens hij naar de klant wordt gestuurd. Bijvoorbeeld, kloppen de maten zoals grootte en gewicht? De poetsdoek wordt ook op slijtvastheid en absorptievermogen getest. Husemann: “De slijtage van onze doeken controleren we met een scheurtest. Hiervoor onderwerpt een speciale machine de poetsdoeken aan extreme belastingen.”

download afbeelding

Druppeltest: het absorptievermogen van de poetsdoeken vaststellen

Garentest: de samenstelling van de garens wordt onder meer getest door het inkleuren ervan

Stijghoogtetest: hoe absorberend zijn de poetsdoeken?