20210409_MEWA_Hyundai_0073_high.jpg

Toekomst op vier wielen

Eerste MEWA-servicevrachtwagen op waterstof rijdt in Zwitserland

Toekomst op vier wielen

In ons Zwitserse wagenpark verwelkomen we trots een CO2-vrije nieuweling: één van de eerste vrachtwagens op waterstof in heel Europa maakt voortaan kilometers voor MEWA.

Dat gebeurt dankzij een proefproject van autobouwer Hyundai, die onder meer MEWA selecteerde om testvoertuigen over de Europese wegen te laten rijden. Zo komt het dat onze klanten in Zwitserland nu ook hun producten geleverd krijgen met een MEWA-waterstofvrachtwagen. Hij rijdt volkomen uitstootvrij, want uit de uitlaat komt enkel waterdamp. "Waterstof inzetten om vrachtwagens aan te drijven is voor ons een wereldprimeur. MEWA is tot nog toe de enige Duitse onderneming die met dit project meedoet", meldt Kay Simon, die in de MEWA-centrale in Wiesbaden de mobiliteitsconcepten en distributiestrategie onder zijn hoede heeft.

Hyundai biedt als eerste autobouwer een in serie gemaakt utilitair voertuig dat op waterstof rijdt. De opslagcapaciteit van de zeven waterstoftanks samen, levert een actieradius van meer dan 400 km op. Dankzij de uitstootvrije technologie van voertuigen op waterstof komt MEWA een belangrijke stap dichter bij het doel van een milieuvriendelijk wagenpark: per vrachtwagen komt zo'n 65 ton CO2 per jaar niet in de atmosfeer terecht.

We zijn er dan ook heel fier op dat we tot de waterstofpioniers behoren.