_Z__6754-6812_fused_pano.tif

5de Communiqué van de European Textile Association

MEWA volgt de doelstellingen van de ETSA

Grondstoffen sparen, de belasting van het milieu tot een absoluut minimum beperken en daarmee de globalisering ecologisch vormgeven: het is een zaak van ons allemaal, en dus ook van de textieldienstverlening. Als lid van de European Textile Services Association (ETSA) engageert MEWA zich voor deze vereisten.

De ETSA vertegenwoordigt Europese textielbedrijven die duurzaamheid en ondernemingsverantwoordelijkheid zien als hoekstenen van hun bedrijfsstrategie. In haar vijfde communiqué heeft de associatie haar engagement voor het United Nations Global Compact opnieuw bekrachtigd. Dit omschrijft wereldwijd geldende sociale en ecologische bedrijfsnormen.

MEWA, zelf actief vertegenwoordigd in de raad van bestuur van de ETSA, identificeert zich 100% met deze doelstellingen, waarbij we:

• een lange levensduur van het gebruikte textiel garanderen
  • verantwoording nemen voor de toeleveringsketen
  • reinigingsmiddelen, verpakking en levering milieuvriendelijk houden
  • de hoeveelheid afval zoveel mogelijk beperken
  • het energie- en waterverbruik optimaliseren

Bij ons zorgt water voor hygiëne en netheid, en niet chemische middelen. Bij het wassen van de poetsdoeken wordt 50% schoon water gespaard, omdat we door middel van de cascadetechniek schoon water uit de hoofdwasgang filteren. Daarna wordt het opnieuw gebruikt voor de volgende wasbeurten. Oude oliën uit poetsdoeken worden onder strenge milieuvoorwaarden thermisch verwerkt. Ze vervangen circa 7 miljoen liter brandstof die anders nodig zouden zijn voor de verwarming van droog- en wasinstallaties. Zo wordt vuil omgezet in energie.